article

بهترین توزیع های لینوکس برای تازه کارها

محمد کاظمی 3 سال،3 ماه پیش 778 دسته بندی : برنامه نویسی

بهترین توزیع لینوکس برای مبتدیان


لطفاً بخاطر داشته باشید که این لیست ترتیب خاصی ندارد. معیارهای اصلی تهیه این لیست ، سهولت نصب ، پشتیبانی سخت افزاری ، سهولت استفاده و در دسترس بودن بسته های نرم افزاری است.

1. Ubuntu

قابلیت ها :

آسان برای استفاده
تجربه کاربری بی نظیر
مجموعه عظیمی از نرم افزارها
ابزارهای ضروری از پیش نصب شده

حتماً درباره اوبونتو شنیده اید. این توزیع در کل محبوب ترین توزیع لینوکس است.استفاده از آن آسان است ، تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهد و از قبل روی آن ابزارهای اساسی برای شروع کار نصب شده است. البته ، اوبونتو موفق شد سالها قبل تجربه لینوکس را "ساده" کند و این دلیل محبوبیت آن حتی با چندین توزیع قابل توجه لینوکس است که در حال حاضر موجود است.

اوبونتو روش نصب بسیار مناسبی را ارائه می دهد و در صورت مقایسه با برخی دیگر از توزیع های لینوکس ، از بهترین سازگاری سخت افزاری برخوردار است.

اوبونتو اصلی به دسک تاپ GNOME متکی است. اگرچه استفاده از آن آسان است اما اگر از سیستم عامل ویندوز می آیید ممکن است یک رابط کاربری آشنا نباشد. در این صورت ، می توانید با کمک Kubuntu یا Lubuntu ، یک رابط کاربری شبیه Windows ایجاد را کنید.

اوبونتو دارای اسناد و مدارک عالی و پشتیبانی جامعه ی بزرگی است. انجمن های اوبونتو و Ask Ubuntu تقریباً در همه جنبه های مربوط به اوبونتو از کیفیت قابل توجهی برخوردارند. شما باید به راحتی پاسخگوی مسائل معمول باشید و حتی اگر مورد جدیدی را مشاهده کنید ، انجمن به شما در رفع مشکل کمک خواهد کرد.

2. Linux Mint

قابلیت ها :

رابط کاربری آشنا با ویندوز
با سخت افزار قدیمی عملکرد عالی دارد
برخی پیشرفت ها نسبت به اوبونتو

مسلما Linux Mint بهترین توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو برای افراد مبتدی است. بله ، این توزیع مبتنی بر اوبونتو است ، بنابراین باید منتظر همان مزایای استفاده از اوبونتو باشید. با این حال ، به جای دسک تاپ GNOME ، محیط دسکتاپ متفاوتی مانند Cinnamon ، Xfce و MATE را ارائه می دهد. در حقیقت ، Linux Mint چند کار را بهتر از اوبونتو انجام می دهد.

فقط به رابط کاربری آشنا محدود نمی شود ، که یک امتیاز برای کاربران ویندوز خواهد بود. با حداقل سخت افزار مورد نیاز ، به ویژه با محیط دسک تاپ Xfce یا MATE ، عملکرد چشمگیری را ارائه می دهد.

همچنین از مخزن نرم افزاری مشابه اوبونتو استفاده می کند. برای نصب لازم نیست نگران در دسترس بودن نرم افزار باشید.

Linux Mint یک توزیع خارق العاده مانند ویندوز است. بنابراین ، اگر یک رابط کاربری منحصر به فرد نمی خواهید (مانند اوبونتو) ، Linux Mint باید گزینه مناسبی باشد. محبوب ترین پیشنهاد استفاده از نسخه Linux Cinnamon Mint است. اما ، شما می توانید هر آنچه را که می خواهید استفاده کنید.

3. Zorin OS

قابلیت ها :

رابط کاربری شبیه ویندوز
آسان برای استفاده

Zorin OS یک توزیع قابل توجه دیگر لینوکس است که رابط کاربری مشابه ویندوز را ارائه می دهد. این ممکن است محبوب ترین انتخاب نباشد اما یک توزیع مبتنی بر اوبونتو است ، ضمن اینکه بسیاری از ویژگی های جالب را نیز ارائه می دهد که برای مبتدیان کاملا مناسب است.به نظر می رسد ، این توزیع کاملاً مناسب کاربران سابق ویندوز است.

اگر به همه موارد از قبل نصب شده (مانند : بازی های سرگرم کننده ، مجموعه اداری و برخی از ویژگی های اضافی) نیاز دارید ، نسخه نهایی سیستم عامل Zorin ارزش خرج کردن را دارد. اما ، نسخه رایگان نیز مانند بسیار جذاب است.

همچنین نسخه "Lite" را می توانید پیدا کنید که برای سخت افزار قدیمی مناسب است.

4. Elementary OS

قابلیت ها :

رابط کاربری الهام گرفته از macOS
بر تجربه کاربری غنی تمرکز می کند
آسان برای استفاده

این توزیع در واقع محبوب ترین توزیع لینوکس با ظاهر زیبا است که از macOS الهام می گیرد. حتی اگر از هر جنبه شبیه به آن نباشد ، سعی دارد بر تجربه کاربری مانند macOS متمرکز باشد. اگر از اکوسیستم اپل می آیید ، این توزیع می تواند تجربه ی خوبی برای شما باشد.

باز هم ، این توزیع مبتنی بر اوبونتو است ، بنابراین شما می توانید تمام مزایای آن ، به همراه یک تجربه کاربری غنی استفاده کنید. سیستم عامل ابتدایی از محیط دسک تاپ Pantheon برخوردار است. بلافاصله می توانید شباهت به دسک تاپ macOS را مشاهده کنید.

5. Linux Lite

قابلیت ها :

رابط کاربری شبیه ویندوز
سبک بودن
آسان برای استفاده

Linux Lite یکی دیگر از توزیع های مبتنی بر اوبونتو است که استفاده از آن آسان است. این به طور خاص به عنوان یک توزیع سبک با برخی از برنامه های از پیش نصب شده که منابع سنگینی ندارند ، طراحی شده است.

Linux Lite برای کاربران ویندوز با رابط کاربری مشابه با محیط دسک تاپ Xfce کاملاً مناسب است. در مقایسه با قبلی ها ، Linux Lite تجربه کاربر را بهبود بخشیده است. حتی اگر هدف آن ارائه مدرن ترین تجربه به شما نباشد ، اما همچنان به عنوان سیستم عامل دسک تاپ ، عالی به نظر می رسد.

6. Manjaro Linux

قابلیت ها :

توزیع مبتنی بر اوبونتو نیست
توزیع لینوکس مبتنی بر Arch
یک منحنی یادگیری ارائه می دهد

اگر می خواهید یک چالش با منحنی یادگیری را بپذیرید و می خواهید به غیر از توزیع مبتنی بر اوبونتو ، چیز دیگری را امتحان کنید ، بهترین گزینه Manjaro Linux است.

این برنامه مبتنی بر Arch Linux است اما به عنوان یک توزیع مناسب برای مبتدیان طراحی شده است. همچنین شما می توانید طیف گسترده ای از انتخاب را برای نصب انواع ابزارهای نرم افزاری دریافت کنید.

Manjaro Linux محیط های دسک تاپ مختلفی مانند XFCE ، KDE ، Gnome ، Cinnamon و تعداد بیشتری محیط دسک تاپ را ارائه می دهد. بنابراین ، شما گزینه های زیادی خواهید داشت.

7. Deepin

قابلیت ها :

محیط دیداری دلنشین 
تجربه کاربری غنی
آسان برای استفاده

اگر عملکرد یا نیاز سخت افزاری شما را آزار ندهد ، Deepin OS انتخاب جالبی خواهد بود. به دلیل رابط کاربری چشم نواز ، معروف است که یکی از جذاب ترین توزیع های لینوکس است.

البته اگر از پیکربندی سخت افزاری مدرن مناسبی برخوردار نباشید ، از مشکلات عملکردی رنج خواهید برد. اما ، اگر روی سیستم شما خوب کار کند ، استفاده از آن آسان است و ابزارهای نرم افزاری زیادی را برای شروع ارائه می دهد.

در نهایت:

اگر کاربر جدید لینوکس هستید ممکن است یادگیری در ابتدای امر کمی سخت و آزار دهنده باشد ولی با جلوتر رفتن این سختی کاهش پیدا می کند و مطمین باشید یادگیری لینوکس چیزی است که ارزشش را دارد.

برچسب ها : # لینوکس
مطالب پیشنهادی
article

گام به گام تا هکر شدن

توی این مقاله 8 گام برای تبدیل شدن به یک هکر واقعی رو بررسی می کنیم

محمد کاظمی 1,886 بیشتر بخوانید