article

چگونه بازی ویدویی بسازیم

محمد کاظمی 2 سال،11 ماه پیش 278 دسته بندی : برنامه نویسی

یکی از جذاب ترین حوزه های برنامه نویسی ، حوزه ی ساخت بازی های ویدیویی هست که با وجود رشد گسترده ی تلفن های همراه می تونه با یک ایده ی ساده و جذاب بسیار هم پولساز باشه ، ولی سوالی که برای خیلی های ایجاد میشه این هست که چطوری و از کجا باید شروع به کار کرد؟

1- برنامه ریزی کنید

این اولین قدم و شاید مهمترین گام باشه ، شما باید خیلی چیز ها رو در ابتدا مشخص کنید ، اینکه قرار چه بازی بسازید ، شاید بخواهید بازی پازلی بسازید و یا شاید هم در فکر ساخت بازی استراتژیک و... باشید ، اینکه میخواهید بازی شما دو بعدی باشد یا سه بعدی ، تعیین داستان و شخصیت های بازی و سایر جوانب را باید به طور کلی در نظر بگیرید.

2- نرم افزار مناسب را انتخاب کنید

شما با کمک نرم افزار های مختلفی می توانید بازی مد نظر خود را خلق کنید ، خیلی از این ابزار ها نیاز به دانش برنامه نویسی دارند ولی خیلی از آنها نیز بدون نیاز به برنامه نویسی می توانند کار شما را به خوبی انجام دهند.

-Unity:

یکی از بهترین ابزارها برای ساخت بازی های ویدیویی که به خصوص برای ساخت بازی های تلفن همراه بسیار کاربردی است و امکانات بسیار زیادی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده از این ابزار شما نیاز به دانش برنامه نویسی دارید.

UDK (Unreal Development Kit):

یکی دیگه از بزار های بسیار عالی و پرطرفدار بین بازیساز های مستقل همین UDK که از موتور بازیسازی بسیار پر قدرت Unreal Engine کمک می گیرد. برای استفاده از این ابزار هم مثل یونیتی نیاز به دانش برنامه نویسی دارید و میتوانید برای پلتفورم های مختلف از جمله تلفن های همراه ویا پلی استیشن و ایکس باکس و... بازی ایجاد کنید.

GameSalad:

این یک ابزار بسیار عالی برای ساخت بازی های ویدیویی بدون نیاز به دانش برنامه نویسی است. گرچه شما می توانید بازی های بسیار خوبی را با کمک این ابزار برای پلتفورم های مختلفی چون اندروید و iOS ایجاد کنید ولی نباید انتظاری که از دو موتور دیگری که بالاتر معرفی شدند را از این ابزار ساده و کاربردی داشته باشید.

3- یادگیری مهارت برنامه نویسی 

مهم نیست که با چه ابزاری می خواهید کار کنید ، اگر میخواهید در این حوژه موفق باشید و بتوانید بازی های جذابی خلق کنید نیاز به دانش برنامه نویسی دارید. مهم ترین زبان برنامه نویسی که در حال حاضر در این صنعت کاربرد دارد ، زبان برنامه نویسی ++C است یکی سریعترین زبان برنامه نویسی سطح بالا از لحاظ سرعت اجراست و در موتورهای بازی سازی زیادی مثل آنریل از آن پشتیبانی می شود. علاوه بر این زبان برنامه نویسی #C نیز یکی دیگر از زبان هاییست که می تواند به شما کمک کند و یادگیری آن به مراتب از یادگیری زبان ++C ساده تر است و در موتور بازی سازی محبوب یونیتی از آن پشتیبانی می شود.

4- پروژه ی خود را شروع کنید

شروع پروژه میتواند بسیار ترسناک و سردرگم کننده به نظر برسد ، بهتر است ابتدا سعی کنید بخش های ساده تر را ایجاد کنید و سپس شروع به تکمیل پروژه مورد نظر خود کنید. با بخش های اساسی و پایه ای بازی شروع کنید سپس به سراغ طراحی قوانین اصلی بازی ، طراحی گرافیکی بازی و مراحل و ... بروید.

5- طراحی انجام دهید

برای شروع طراحی باید بررسی کنید و ببینید بازی شما قرار است از نوع دو بعدی 2D باشد یا 3D. این به شما کمک می کند ابزار مناسب طراحی گرافیکی خود را ایجاد کنید. برای مثال اگر میخواهید مدل سازی را برای بازی دو بعدی خودتان انجام دهید ، نیاز به ابزارهایی مثل فوتوشاپ دارید ولی گر میخواید برای بازی سه بعدی مدلسازی کنید ، می توانید از ابزارهایی مثل Blender ، 3D Max و یا Maya کمک بگیرید.

6- بازی خود را بهبود ببخشید

این که فقط بازی خود را ایجاد کنید کافی نیست برای اینکه بازی شما به نتیجه برسد ، سعی کنید آن را برای کاربران بهتر کنید تا تجربه ی لذت بخش تری از بازی شما ببرند. میزان سختی مراحل ، تنوع مراحل ، خط داستانی جذاب و یا استفاده از موسیقی جذاب می توواند به موفقیت شما بسیار کمک کند.

7- بازی خود را منتشر کنید

شاید شما میخواهید بازی خود را به سطح ایده آلی برسانید ولی این کار باعث می شود فقط انتشار بازی شما به عقب بیوفتد ، در صورتی که ایده ی شما برای ساخت بازی جذاب بود ، به راحتی می توانید با ارایه ی آپدیت های مختلف نقاط ضعف بازی خود را به مرور کاهش دهید.

برچسب ها :
مطالب پیشنهادی