article

برنامه نویسی برای تازه کاران: بهترین راه برای یادگیری نحوه کدنویسی در سال 2022

فاطمه روانبخش 2 سال پیش 2,611 دسته بندی : برنامه نویسی

پس از همه‌گیری، بسیاری از مردم به برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار روی ‌آورند. دلایل زیادی برای روی آوردن به برنامه نویسی وجود دارد، مثل  وجود فرصت­ های شغلی بسیار در این حوزه یا وجود برنامه­ های جدید و هیجان انگیز. در این مقاله ما نحوه کدنویسی تازه کاران و همچنین اصول اولیه برنامه نویسی برای تازه کاران را توضیح می دهیم.

چگونه یادگیری کدنویسی را شروع کنم؟

اگر به اندازه کافی علاقه‌مند به خواندن این مقاله هستید، تمام توانایی‌های مورد نیاز برای شروع کد نویسی را دارید هرچند ممکن است یک فرآیند طولانی و گاهی چالش برانگیز باشد، اما برنامه‌نویسی یک تجربه است که  دانش آن به خودی خود ساخته می‌شود.

برای شروع یادگیری نحوه برنامه‌نویسی، شما باید درکی از اصول اولیه و انواع زبان‌های برنامه‌نویسی و اهداف آن‌ها داشته باشید با این نظریه که در بخش زیر توضیح می‌دهیم می­توانید زبان مورد نظر را انتخاب کنید و در پی آن با کمک آموزش ­های موجود، پروژه ­ای را پیاده سازی کنید. منابع آموزشی شما تقریباً نامحدود هستند. زیبایی یادگیری کدنویسی در این است که می‌توانید آن را کاملاً به تنهایی انجام دهید و از ویدیوها یا مطالب برای شروع استفاده کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که بخش بزرگی از برنامه نویسی یادگیری به صورت مستقل است. گوگل یک دوست عالی خواهد بود و همه مواردی که برای حل یک مشکل نیاز دارید تقریباً به صورت آنلاین در دسترس است. 

اصول کدنویسی برای مبتدیان چیست؟

زبان های برنامه نویسی به شما کمک می کنند تا با کامپیوتر ارتباط برقرار کنید، یعنی زبان خاصی است که کامپیوتر را وادار به انجام کارها می کند. این زبان شبیه انگلیسی است، اما با کلمات و گرامر خاص (در اصطلاح برنامه نویسی، به آن "" syntax می گویند) که یک دستور را برای رایانه تعریف می کند.

انواع مختلفی از زبان های برنامه نویسی نیز وجود دارد که اهداف مختلفی را دنبال می کنند و در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

زبان های سطح پایین: شباهت زیادی به کدهای باینری دارند و یادگیری و نوشتن آنها دشوار است. به عنوان مثال، اسمبلی یک زبان سطح پایین است. C و C++ زبان های سطح متوسط ​​هستند. شما می توانید سیستم عامل ها، مرورگرهای اینترنتی، سیستم های پایگاه داده، نرم افزارهای پردازش تصویر/ویدئو/صدا را به این زبان ها بنویسید.

زبان های سطح بالا: کدنویسی و یادگیری آنها آسان است. اکثر زبان های سطح بالا و محبوبی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند جاوا، PERL و پایتون و ... هستند که این زبان ها کاربردهای متنوعی دارند.

آیا می توانم به تنهایی کدنویسی را یاد بگیرم؟

پاسخ، بدون شک، بله است. تعداد افرادی که به طور مستقل از طریق آموزش های ویدئویی و مستندات کدنویسی را یاد گرفته اند زیاد است و بسیاری از آنها این کار را به خوبی در زندگی خود انجام داده اند.

ماساکو واکامیا 82 ساله گواه این موضوع است. وقتی برای اولین بار شروع به نوشتن کد کرد، از چرتکه برای ریاضیات استفاده کرد. امروز او یکی از قدیمی‌ترین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن آیفون در جهان است که پیشگامی در دسترسی افراد مسن به گوشی‌های هوشمند است.

چیزی که نمی توانید در مورد آن سازش کنید، پشتکار و تلاش است. برای یادگیری ایده های جدید و به کار بردن آنها در یک پروژه باید تلاش متمرکزی انجام دهید. و زمانی که دچار مشکل شدید، از انجمن های برنامه نویسی یا گوگل بخواهید تا مشکل را کشف کنند.

 برنامه نویسی را چگونه یاد می گیریم؟

با وجود همه این صحبت‌ها، باید بر روی ویژگی‌های نحوه یادگیری برنامه‌نویسی تمرکز کنیم. شما باید با  اصول اولیه کدنویسی شروع کنید. مواردی مانند انواع متغیرها، توابع، عبارات شرطی و غیره. اغلب، هر دوره ای که می گذرانید، خواه یک مجموعه ویدیویی یا مطالب نوشته شده باشد، باید این را با مثال هایی برای شما توضیح دهد تا خودتان آن را اجرا کنید. برنامه نویسی مهارتی است که بهتر است با تجربه عملی آموخته شود.

کمی جلوتر نحوه انتخاب یک زبان برنامه نویسی خاص را توضیح می دهیم. این باید یکی از اولین قدم های شما باشد. در حالی که زبان ها اغلب به روش های مختلف استفاده می شوند (توسعه وب، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده ها، توسعه برنامه های کاربردی دسکتاپ و غیره)، شما باید ایده ای کلی از آن شغلی که می خواهید به عنوان یک برنامه نویس باشید داشته باشید.

آیا می خواهید یک توسعه دهنده وب باشید؟ یک مهندس یادگیری ماشین؟ توسعه دهنده بازی؟ همه این ها مستلزم تمرکز بر روی زبان های مختلف است. با این حال، هنگامی که در یک زبان مستقر شدید، می توانید دوره خاصی را برای یادگیری اجزای سازنده برنامه ها انتخاب کنید. و همانطور که دستورات شرطی، حلقه ها، توابع و اشیاء را یاد می گیرید، باید آن ها را در پروژه ها اعمال کنید. اکثر دوره‌ها از شما می‌خواهند چیزی بسازید، و با تسلط بر ایده‌های برنامه‌نویسی، این پروژه‌ها پیچیدگی بیشتری پیدا می‌کنند.

به طور خلاصه، شما برنامه نویسی را با تعیین زبانی بر اساس آنچه می خواهید شغل خود به عنوان یک برنامه نویس باشد، یاد می گیرید (این خود می تواند تلاش کند!)، زبان را یاد می گیرید و پروژه هایی را در طول مسیر ایجاد می کنید.

چه ابزارهایی برای کدنویسی مورد نیاز است؟

در ابتدا، ممکن است برای شروع کدنویسی نیازی به ابزار نداشته باشید، زیرا بسیاری از دوره ها محیط های مبتنی بر مرورگر را برای اجرای کد شما ارائه می دهند. با این حال، برای آماده سازی خود برای یک حرفه، معقول است که یک ویرایشگر کد دانلود کنید. بسیاری از گزینه های رایگان، از جمله Sublime Text، Atom و Vim وجود دارد. ما Sublime Text یا Atom را برای مبتدیان توصیه می کنیم.

چگونه می توانم در مورد اولین زبان برنامه نویسی خود تصمیم بگیرم؟

لازم نیست زبانی که تصمیم دارید با آن شروع کنید تنها زبانی باشد که تا آخر عمر با آن برنامه‌نویسی می‌کنید. زبان های برنامه نویسی قوانین یا نحو متفاوتی دارند اما مفاهیم مشترکی دارند.  شما باید زبان اول خود را بر اساس آنچه می خواهید در آن تخصص داشته باشید انتخاب کنید.

چندین زبان وجود دارد که هر کدام دارای قابلیت های خاص و برجستگی در برنامه های خاص هستند. ده زبان برنامه نویسی محبوب بر اساس شاخص TIOBE عبارتند از:

  • پایتون
  • سی
  • جاوا
  • C++
  • سی شارپ
  • ویژوال بیسیک
  • جاوا اسکریپت
  • زبان اسمبلی
  • SQL
  • PHP

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی

  • جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که تقریباً در همه جای وب یافت می شود. این مرحله بعد از یادگیری زبان ­های نشانه گذاری HTML/CSS است. شما می توانید وب سایت های تعاملی با جاوا اسکریپت ایجاد کنید و همچنین در برنامه های دسکتاپ و سخت افزار نیز استفاده می شود. اگر می خواهید یک توسعه دهنده وب باشید، یادگیری جاوا اسکریپت اجباری است.

  • PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز و سمت سرور است که برای توسعه برنامه­ های کاربردی وب استفاده می شود. به شما امکان می دهد اطلاعات پویا را به وب سایت ها اضافه کنید. PHP برای دسترسی به پایگاه داده عالی است، بنابراین می توانید به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشید و ذخیره کنید.

  • پایتون

پایتون یک زبان همه منظوره است که نقطه ورود عالی به دنیای برنامه نویسی برای مبتدیان است. خواندن و درک آن آسان است . تقریباً در همه جا استفاده می شود، از جمله برنامه های کاربردی وب، تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی.

  • Go

 یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که ساختن نرم افزار قابل اعتماد، ساده و کارآمد با کارایی بالا را آسان می کند. Go از نظر نحوی شبیه C است، اما با ایمنی حافظه، جمع‌آوری زباله، تایپ ساختاری و همزمانی/چند نخی ساده‌تر. در ساخت برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر و سمت سرور، از جمله موارد دیگر، استفاده می شود.

  • Swift و Objective-C

هر دوی این زبان‌های برنامه‌نویسی عمدتاً برای macOS و iOS استفاده می‌شوند، یعنی ساخت برنامه‌های کاربردی برای دستگاه‌های اپل. اگر مشتاق توسعه اپلیکیشن های موبایل در iOS هستید، باید یکی از آنها را یاد بگیرید. Swift زبانی است که به سرعت در حال رشد است و عملکرد خوبی دارد. همچنین خواندن و نگهداری آن آسان است، به همین دلیل است که برای کدنویس های جدید iOS توصیه می شود.

  • C#

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که برای توسعه طیف گسترده ای از برنامه ها استفاده می شود. شما می توانید بازی ها، برنامه های کاربردی وب و بسیاری موارد دیگر را توسعه دهید. موتور بازی سازی محبوب Unity از سی شارپ استفاده می کند.

  • جاوا و kotlin

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا مبتنی بر کلاس است. Kotlin یک زبان جدیدتر است که دارای مزایایی نسبت به جاوا است. یادگیری کاتلین ساده تر است اما به اندازه جاوا جامعه بزرگی ندارد. هر دوی آنها برای توسعه برنامه اندروید و موارد دیگر استفاده می شوند.

زبان های محبوب نشانه گذاری

  • CSS و HTML

صفحات وب از HTML/CSS استفاده می کنند. یادگیری این دو اولین قدم برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب است. زبان نشانه گذاری HTML متن و محتوا را مانند تصاویر و ویدیوهایی که در وب سایت ها می بینید ساختار می دهد. یادگیری آن بسیار ساده و آسان است. CSS، در کنار HTML برای استایل و قالب بندی محتوای صفحات وب شما استفاده می شود. شما می توانید رنگ و اندازه عناصر را تغییر دهید، کل طرح بندی یک صفحه وب را تغییر دهید و استعداد بصری را به یک وب سایت بدهید.

زبان محبوب پایگاه داده

  • SQL

SQL زبانی است که برای مدیریت داده ها در یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای استفاده می شود. اساساً برای برقراری ارتباط با پایگاه داده استفاده می شود. SQL سخت نیست و هر برنامه نویسی از یادگیری آن سود خواهد برد.

بهترین زمان برای یادگیری کدنویسی 

تنها چیزی که نیاز دارید اشتیاق و زمان برای یادگیری برنامه نویسی است. حتی ممکن است در عرض چند هفته از پیشرفت خود تعجب کنید. زبانی که انتخاب می ­کنید مهم نیست فقط کافی است پشتکار داشته باشید و پروژه بسازید. هر کسی می تواند یک برنامه نویس شود و هرگز زمان بهتری برای برنامه نویس شدن وجود ندارد.

منبع: https://hackr.io/blog/coding-for-beginners

برچسب ها : # برنامه نویسی # کدنویسی
مطالب پیشنهادی
article

معرفی چند وب سایت عالی برای توسعه دهندگان

توی این مقاله می خوایم چند سایت مفید برای توسعه دهندگان معرفی کنیم.

فاطمه روانبخش 2,806 بیشتر بخوانید
article

کاربردهای جاوا اسکریپت

توی این مقاله می خوایم از کاربردهای مختلف جاوا اسکریپت بگیم.

فاطمه روانبخش 1,274 بیشتر بخوانید
article

کتاب های آموزش پایتون

در این مقاله می خوایم کتاب های آموزشی پایتون را معرفی و بررسی کنیم.

فاطمه روانبخش 4,274 بیشتر بخوانید