article

بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب

محمد کاظمی 3 سال پیش 848 دسته بندی : برنامه نویسی

در عصر دیجیتال ، ما با فناوری زندگی می کنیم و در نتیجه ، در حال حاضر مهارت های فنی در همه بخش ها مورد نیاز است. کامپیوترها به هر قسمت از زندگی ما رسیده اند و بدون شک نوشتن یک برنامه کامپیوتری اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم شده است. بنابراین اگر شما فرد تازه واردی در توسعه وب هستید و به دنبال یک زبان برنامه نویسی برای یادگیری هستید یا فقط یک کارآفرین هستید که به دنبال یک زبان برنامه نویسی مناسب برای وب سایت شرکت خود هستید ، از کجا باید شروع کرد؟ نگران نباشید در این وبلاگ ، ما بهترین زبان های برنامه نویسی را برای توسعه وب همراه با نقط قوت و ضعف آنها بر اساس آمار و حقایق مختلف به شما نشان خواهیم داد.

1.Python

پایتون

پایتون در حال حاضر به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است و هیچ نشانی از ناپدید شدن ندارد. این زبان همچنین به عنوان بهترین زبان برای ایجاد برنامه های وب مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین شناخته شده است.

علاوه بر این ، رشد علم داده ، توسعه ی پایتون را به عنوان یک زبان برنامه نویسی را بهبود بخشیده است. پایتون در حال شکست دادن جاوا به عنوان زبانی که در موسسات تدریس می شود است.

وب سایت هایی که از پایتون استفاده می کنند: فیس بوک ، مایکروسافت ، دراپ باکس ، موزیلا ، نتفلیکس ، یوتیوب و سایر پروژه های گوگل تا حدی از پایتون استفاده می کنند.

مزایای پایتون :

آسان برای استفاده و یادگیری لذت بخش است
پشتیبانی از چندین سیستم عامل و پلتفورم
توسعه ی سریعتر به خاطر حجم کدنویسی کمتر
منبع باز با جامعه ای عظیم
دارای کلیه کتابخانه های بسیار زیادی است
امکان مقیاس گذاری حتی پیچیده ترین برنامه ها را با سهولت فراهم می کند

معایب پایتون :

پایتون بومی محیط تلفن همراه نیست
ما نمی توانیم از Python برای ساخت یک بازی سه بعدی با گرافیک بالا استفاده کنیم
پایتون برای کارهای فشرده حافظه توصیه نمی شود.
پایتون گزینه خوبی برای کارهای چند پردازنده ای / چند هسته ای نیست

2. Java

جاوا

زبان برنامه نویسی بعدی Java است. جاوا به عنوان پایدارترین زبان در نظر گرفته می شود و از 20 سال پیش در صنعت برنامه نویسی در اوج باقی مانده است. بنابراین چه چیزی باعث موفقیت جاوا شده است؟ این یک بار برای نوشتن و اجرا در هر مکان ایجاد شده است. علاوه بر این ، جاوا به دلیل سازگاری بالای بین پلتفرمی شهرت خوبی دارد. Java Virtual Machine یا  (JVM) آن را قادر می سازد تا بر روی انواع دستگاه ها و سیستم عامل ها کار کند. بیش از 500 شرکت ثروتمند با استفاده از جاوا بپلتفورم های خود را ایجاد کرده اند.

وب سایت هایی که از جاوا استفاده می کنند: ebay.com، linkedin.com، aws.amazon.com، aliexpress.com، bitbucket.org، ebay.co.uk

مزایای جاوا:

 

یک زبان سطح بالا با منحنی یادگیری ملایم و نحو ساده
ثبات و اجتماع عظیم
استانداردی برای محاسبات سازمانی
چند رشته ای
مدیریت خودکار حافظه
بستر مستقل (نوشتن هر بار اجرا در هر مکان)
کمبود خطرات امنیتی

معایب جاوا:

بسیاری از واژگان جدید برای یادگیری
عملکرد ضعیف
کد پیچیده

3. JavaScript

جاوا اسکریپت

اشتباه نیست که بگوییم Javascript مدرن ترین زبان برنامه نویسی برای توسعه وب در حال حاضر است. در حقیقت ، بیشتر توسعه دهندگان فول استک ترجیح می دهند از این زبان استفاده کنند.

Javascript معمولاً برای ایجاد جلوه های تعاملی در داخل مرورگرهای وب استفاده می شود. Javascript همراه با CSS و HTML یکی از سه فناوری اصلی شبکه جهانی وب (www) است. این زبان نقش بسیار مهمی در توسعه front-end نیز دارد. علاوه بر این ، در چارچوب های محبوب وب مانند React.JS ، Node.JS و AngularJS استفاده می شود. علاوه بر این در سمت سرور هم می توانید از این زبان استفده کنید و در ران تایم Node.js ازش بهره ببرید.

وب سایت هایی که از Javascript برای توسعه front-end استفاده می کنند: آمازون ، فیس بوک ، یوتیوب ، ویکی پدیا ، گوگل ، Pinterest ، MSN.com ، Wikipedia.org ، بینگ

جوانب مثبت Javascript:توسعه سریع
اجرای سمت کاربر
ایجاد رابط کاربری
دستور زبان نه چندان پیچیده
استفاده در سمت کاربر و سرور
معایب Javascript:
اجرای کند
کد همیشه قابل مشاهده است

4. PHP

پی اچ پی

PHP مخفف Hypertext Preprocessor است و یک زبان برنامه نویسی سرور برای توسعه وب است. این زبان در سال 1995 تاسیس شد و در طول این سالها طیف گسترده ای از چارچوب های محبوب PHP ایجاد شده است. بیشتر فریم ورک های PHP رایگان هستند و ویژگی های امنیتی قوی را ارائه می دهند.

PHP مزایای برجسته بسیاری مانند ماژول ها و کتابخانه ها دارد که توسعه نرم افزار پویا را راحتتر می کنند. به همین دلایل ، بیشتر سیستم های مدیریت محتوا و وب سایت ها با استفاده از PHP نوشته شده اند.

وب سایت هایی که از PHP استفاده می کنند: یاهو ، فلیکر ، ویکی پدیا ، فیس بوک ، Istockphoto ، Tumblr ، Friendster

مزایای PHP:
متن باز
برای برنامه های وب بسیار محبوب است
کراس پلت فرم کاملاً سازگار
بسیار مقیاس پذیر
جامعه عظیم پشتیبانی برنامه نویس
به راحتی در HTML جاسازی می شود
معایب PHP:
فراگیران باید دانش اساسی در مورد HTML داشته باشند
کمی آرامتر از سایر زبانهای برنامه نویسی اجرا می شود
برای برنامه های دسکتاپ استفاده نمی شود
سهولت سفارشی سازی ، شناسایی خطاها را دشوارتر کرده و مستعد خطا است

5.Go

golang

Go ، معروف به Golang ، یک زبان برنامه نویسی است که از سال 2007 توسط گوگل طراحی شده است. Go برای ساختن نرم افزاری قابل اعتماد ، ساده و کارآمد با توسعه ی آسان ایجاد شده است. Go شبیه C است ، اما تایپ ساختاری ، جمع آوری زباله ، ایمنی حافظه و همزمانی آن به سبک ساده ای پیاده سازی شده است.

وب سایت هایی که از Golang استفاده می کنند: Google ، Facebook ، Twitter ، Youtube ، Apple ، Dropbox ، The Economist ، BBC ، The New York Times ، IBM ، Docker

جوانب مثبت Go:
Go ذاتاً منبع باز است.
سرعت بالایی دارد.
یک جمع کننده زباله دارد.
از همزمانی پیشتیبانی می کند.
Go کراس پلتفورم است.
موارد منفی Go:
Go فاقد ماژول های 3-party است.
انعطاف پذیری کمی دارد
generics ندارد.
Go تفاوت زیادی با زبانهای مبتنی بر C دارد.

6. Ruby

روبی

Ruby On Rails ، همچنین به عنوان RoR شناخته می شود ، یک چارچوب وب است که به عنوان یکی از محبوب ترین ابزارها برای توسعه وب شناخته می شود. از نظر فنی یک کتابخانه بسته است که با استفاده از خط فرمان سیستم عامل ساخته می شود.

RoR زبان برنامه نویسی Ruby را با جاوا اسکریپت ، CSS و HTML ادغام می کند تا یک برنامه وب را که در وب سرور اجرا می شود ، توسعه دهد. همانطور که روی وب سرور اجرا می شود ، RoR یک تکنولوژی سمت سرور (back-end) محسوب می شود. RoR چیزی بیشتر از صرفا یک API و یک کتابخانه ی نرم افزار است.

وب سایت هایی که از RoR استفاده می کنند: AirBnB ، Basecamp ، GitHub ، Groupon ، Shopify ، Twitch ، Hulu ، Pages Yellow ، Zendesk ، فرهنگ لغت شهری ، SlideShare

جوانب مثبت RoR:
تعداد زیادی کتابخانه و ابزار مفید
توسط جامعه عظیمی از برنامه نویسان پشتیبانی می شود
کارایی زمانی بالا
پایبندی شدید به استانداردها
معایب RoR:
زمان اجرا
کمبود انعطاف پذیری
 

7. Rust

Rust

یکی دیگر از زبانهای برنامه نویسی کاملاً جدید برای توسعه وب ، Rust است. اگرچه Rust نسبتاً جدید است ، اما این بدان معنا نیست که این زبان ارزنده ای برای یادگیری نیست. طبق یک نظرسنجی توسط Stack OverFlow در سال 2018 ، Rust محبوب ترین زبان برنامه نویسی بود و 78٪ از توسعه دهندگان Rust گفتند که کار با آن را ادامه خواهند داد.

Rust توسط Mozilla Corporation ساخته شده است و مانند C و C ++ برای برنامه نویسی سیستم های سطح پایین مورد استفاده قرار می گیرد. Rust توسعه دهندگان را به نوشتن کدهای امن و خواندنی ترغیب می کند و از امنیت بالایی برخوردار است.

وب سایت هایی که از Rust استفاده می کنند: Dropbox ، Coursera ، Sentry ، Postmates ، Rambiers
جوانب مثبت Rust:
سیستم تایپ مناسب
در مدیریت منابع مانند کار با حافظه و اتصال به پایپاه داده بسیار جالب است
طراحی هوشمند
معایب Rust:
یادگیری سخت است
مقدار زیادی کتابخانه ی منبع باز ندارد

8. Kotlin

Kotlin یک زبان برنامه نویسی فوق العاده جذاب است که توسط شرکت معروف JetBrains طراحی شده است. این زبان برای توسعه ی اپلیکیشن های اندروید بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کاتلین کاملاً با جاوا سازگار است و محدودیتی ندارد. این زبان می تواند برای جایگزینی جاوا در برنامه های اندرویدی ، توسعه سمت سرور ، خیلی از موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین با تمام فریمورک های موجود جاوا و کتابخانه های آن بسیار عالی کار می کند و با همان سطح عملکردی مانند جاوا کار می کند.

جوانب مثبت کاتلین:
باگ کمتر نسبه به جاوا
به راحتی قابل نگهداری است
با کد جاوای موجود مطابقت دارد
کارایی تیم را افزایش می دهد
منفی های کوتلین:
سرعت نوسان کامپایل شدن
هنوز مثل جاوا نیست
موقعیت شغلی کمتر نسبت به جاوا

مطالب پیشنهادی
article

فرانت اند چیه؟ بک اند چیه؟ فرقشون چیه؟

توی برنامه نویسی وب احتمالا در مورد بک اند (backend) و فرانت اند (frontend) زیاد شنیدین ، این دو مبحث با وجود اینکه دو مقوله ی کاملا جدا هستند ولی باید در کنار هم به عنوان یک واحد با هم …

محمد کاظمی 660 بیشتر بخوانید
article

معرفی اپلیکیشن های موبایلی برای یادگیری برنامه نویسی

توی این مقاله می خوام چندتا از اپلیکیشن های محبوب رو برای کسانی که میخوان برنامه نویسی رو از صفر شروع کنن معرفی کنم.

محمد کاظمی 815 بیشتر بخوانید
article

انواع زبان های برنامه نویسی

معمولاً زبانهای برنامه نویسی را می توان به چند نوع طبقه بندی کرد ، با این حال ، هر کدام از این زبانها از سبک برنامه نویسی متعددی پشتیبانی می کنند.

محمد کاظمی 1,679 بیشتر بخوانید