article

تاثیر برنامه نویسی روی مغز

محمد کاظمی 2 سال،6 ماه پیش 848 دسته بندی : برنامه نویسی

به گفته دانشمندان ، برنامه نویسی نه بخش های مرکزی مغز را فعال می کند بلکه بر روی نحوه تفکر شما را نیز دچار تغییر و تحول می کند.

پسری از پدر برنامه نویسش پرسید چرا خورشید از شرق طلوع میکنه و از غرب غروب؟! پدر برنامه نویس پاسخ داد: اگر داره کار می کنه دستش نزن!

وقتی صحبت از برنامه نویسان می شود ، آنها واقعاً متفاوت از دیگران فکر می کنند با این واقعیت که یک کتاب کامل در مورد آن نوشته شده است به نام : "مانند برنامه نویس فکر کنید: مقدمه ای برای حل خلاقانه ی مشکلات" .

فراموش نکنید که حتی استیو جابز ، خالق اپل ، خودش گفته است: "برنامه نویسی به شما یاد می دهد که چگونه فکر کنید."

وقتی نوبت به برنامه نویسان می رسد ، کار آنها فقط نوشتن چند خط کد یا توسعه چیزی نیست ، بلکه فراتر از آن است کار آن ها در واقع شامل تفکر منطقی ، حل مسئله و تفکر فراتر از از محدوده است.

دانشمندان برای پی بردن به اینکه در مغز برنامه نویس چه می گذرد یا مغز آنها با مغز افراد غیر برنامه نویس چه تفاوت هایی دارد ، سالهاست که روی مغز برنامه نویسان مطالعه می کنند.
سرانجام ، آنها دریافتند که برنامه نویسی که یک فعالیت جذاب فکری است و نه تنها بر مغز تأثیر می گذارد ، بلکه بر طرز فکر فرد نیز تأثیر می گذارد.

‍‍۱.برنامه نویسی مراکز یادگیری مغز را فعال می کند

طبق مطالعه ای که توسط دکتر جانت زیگموند ، انجام شده است ‍، برنامه نویسی به طور واضح چنج ناحیه از مغز را که مربوط به پردازش زبان ، حافظه کاری و حل مسئله است ، فعال می کندکه در درک خطوط برنامه نویسی موثر هستند.

تصوصر نقاط تاثیر برنامه نویسی روی مغز

برنامه نویسی به روش یکنواختی مناطق مختلف و بخش های گوناگون مغز را تقویت می کند و قدرت یادگیری فرد را افزایش می دهد.

طی مطالعه دیگیری که توسط  Yun-Fei (دانشجوی دکتری دانشگاه جان هاپکین) انجام شده است و طی آن ۱۵ برنامه نویس با تجربه با fMRI اسکن شده اند.

 Yun-Fei اذعان داشته: "از آنجا که روش های زیادی برای یادگیری برنامه نویسی توسط افراد وجود دارد ، ازخود آموزی گرفته تا دوره های رسمی ، شگفت آور است که ما در بین افرادی که برنامه نویسی می کنند چنین الگوی فعال سازی مغزی را پیدا کرده ایم."

فعالیتهای تحریک کننده مغز مانند برنامه نویسی اساساً به عنوان یک تمرین عالی برای مغز عمل کرده و توانایی آن را در حفظ و انجام وظایف تقویت می کند.
از آنجا که وظایف برنامه نویس شامل یک توانایی پیچیده و چند وجهی است ، برنامه نویسی کمک می کند تا ارتباطات بین بخشهای متمایز مغز را تقویت کند. این باعث افزایش خلاقیت ، تجزیه و تحلیل مشکلات و تفکر منطقی در حل مشکلات می شود و ظرفیت یادگیری مغز را افزایش می دهد.

۲. نحوه تفکر شما را تغییر می دهد

این واقعیت را نمی توان انکار کرد که طراحی یک زبان برنامه نویسی نحوه تفکر شما را شکل می دهد.
این فقط در مورد نوشتن چند خط کد نیست بلکه در مورد تفکر متفاوت است. تفکر به شیوه ای خاص به گونه ای که بتوان مفاهیم مبهم را در نظر گرفت و آنها را برای حل مشکل بطور واضح بیان کرد.

برنامه نویسی فقط شامل بکارگیری برخی از ریاضیات و منطق نیست ، بلکه مستلزم داشتن یک ذهنیت خلاق است ، که مستلزم آن است که یک فرد خارج از محدوده فکر کند و این دقیقاً همان چیزی است که روند تفکر مغز توسعه می دهد.

۳.به حافظه و مهارتهای شناختی فشار وارد می کند

با افزایش توانایی ما در به خاطر سپردن چیزها کاهش می یابد اما در یکی از مطالعات ، مشخص شد که "فعالیتهای فکری جذاب به افراد در برابر زوال مغز کمک می کنند."

مغز انسان از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است. نیمکره راست مسئول تفکر شهودی و تخیل است ، در حالی که نیمکره چپ مسئول تمام تفکرات تحلیلی و منطقی است.
مشارکت در برنامه نویسی عملکرد هر دو نیمکره را بهبود می بخشد و به نوبه خود ، مغز را به طور کلی توسعه می دهد.

برنامه نویسی اساساً یک درگیری ذهنی است که در واقع به داشتن مغز کاراتری منجر می شود که یادگیری ، مشکلات فکری و حافظه فرد را به جلو می برد.
به گفته آلن پرلیس ، برنده جایزه تورینگ و نویسنده زبان Algol : یادگیری زبان برنامه نویسی می تواند طرز فکر افراد را تغییر دهد. او همچنین اظهار داشت: "زبانی که بر طرز فکر شما در مورد برنامه نویسی تأثیر نگذارد ، ارزش دانستن آن را ندارد."

برچسب ها : # برنامه نویسی # کدنویسی
مطالب پیشنهادی
article

معرفی چند وب سایت عالی برای توسعه دهندگان

توی این مقاله می خوایم چند سایت مفید برای توسعه دهندگان معرفی کنیم.

فاطمه روانبخش 2,707 بیشتر بخوانید
article

برنامه نویسی برای تازه کاران: بهترین راه برای یادگیری نحوه کدنویسی در سال 2022

توی این مقاله می خوایم از نحوه ی یادگیری برنامه نویسی برای تازه کارا بگیم.

فاطمه روانبخش 2,508 بیشتر بخوانید
article

کاربردهای جاوا اسکریپت

توی این مقاله می خوایم از کاربردهای مختلف جاوا اسکریپت بگیم.

فاطمه روانبخش 1,191 بیشتر بخوانید