article

چطوری با پایتون وبسایت بسازیم

محمد کاظمی 2 سال،11 ماه پیش 665 دسته بندی : برنامه نویسی

چرا باید از پایتون استفاده کنیم؟

همونطوری که اشاره کردم پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی این روزهای دنیای کدنویسی هست و روز به روز به این محبوبیت هم اضافه میشه ، از طرفی پایتون کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف داره که یکی از مهم ترین این کاربرد ها در زمینه ایجاد وبسایت های با مقیاس پذیری زیاده. از اونجایی که وبسایت هایی مثل اینستاگرام با کمک پایتون ایجاد شده اند بنابراین می بینید که عملا شما هر چیزی را می توانید با کمک پایتون ایجاد کنید.

چرا پایتون اینقدر محبوب شده؟

در یک پست مفصل به این موضوع به طور کامل خواهیم پرداخت ولی در اینجا هم یک توضیحی کوتاهی در این رابطه به شما خواهم داد:

1- پایتون دستور زبان راحتی داره

شاید خیلی از شماها این موضوع رو بدونین که پایتون یک زبان برنامه نویسی هست که سینتکس یا دستور زبان ساده ای داره و کد نویسی با این زبان ، ساده ، لذت بخش و بسیار سریع خواهد بود که ملاک های بسیار مناسبی برای انتخاب این زبان برای شروع به کار خواهند بود.

2- کتابخانه های بسیار زیادی داره

یکی از دلایلی که پایتون رو بسیار مستعد انتخاب شدن به عنوان زبان برنامه نویسی برای خیلی از توسعه دهندگان می کنه این موضوع هست که پایتون کتابخانه ها و ابزارهای بسیار زیادی داره که می تونن که برای سرعت و کیفیت کار مهم باشند.

3- سرعت توسعه

اگر سرعت توسعه برای شما اهمیت داره و میخواهید با سریعترین روش ممکن پروژه ی خودتون را به اتمام برسونید پایتون یکی از بهترین پیشنهاد ها به شماست این زبان با کمک دستور زبان ساده و بسیار خلاصه ای که داره و همینطور کتابخانه های متنوعش بسیار سرعت توسعه پروژه را افزایش می ده.

4- قابلیت فوق العاده در نمایش داده ها

پایتون رو شاید بشه به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی در زمینه نمایش و تجسم داده ها عنوان کرد بنابراین اگر وبسایتی که قصد راه اندازی آن را دارید بر پایه داده ها عمل می کند و یا نیاز به نمایش داده ها دارید ، پایتون یک انتخاب بسیار عالی برای شماست.

5- مقیاس پذیر

پایتون یک زبان بسیار مقایس پذیر است به این منظور که شما بسته به نیاز خودتون می توانید وبسایت های کوچک را با پایتون ایجاد کنید و سپس با توسعه ی کسب و کار خودتون وبسایت نوشته با پایتون رو تا هر مقدار که میخواهید گسترش بدید.

حالا بیایید و کمی دقیق تر به چهارچوب های آن نگاهی بیندازیم.

چهارچوب ها یا فریمورک ها مجموعه ای از کد هایی هستند که قبلا توسط توسعه دهندگان دیگر نوشته شده اند و شما باید بر حسب نیاز خودتون کدهای دیگری را به آنها اضافه کنید. دقت کنید که استفاده از چهارچوب ها الزامی نیستند و شما بدون چهارچوب هم میتوانید پروژه ی خود را پیاده سازی کنید ولی عدم استفاده از چهارچوب ها به منزله اختراع چرخ از ابتداست و بنابراین بهترین روش استفاده از چهارچوب هاست. چرا که این ابزار ها علاوه بر راحتی کار و افزایش سرعت کار این امکان رو به شما میدن که به طور امن تری پروژه ی خودتون رو پیاده سازی کنین.

بریم سراغ معرفی چندتا از فریمورک ها یا چهارچوب های توسعه وب با پایتون

 

جنگو

این چهارچوب یکی از بهترین چهارچوب ها یا فریمورک های توسعه وب با پایتون هست که محبوبیت بسیار زیادی داره ، علاوه بر توسعه ی سریع و آسان ، این فریمورک بسیار سریع هست و علاوه بر این با رعایت بسیار دقیق نکات امنیتی ، بسیار هم امن هست و امکان توسعه ی انواع وبسایت ها با هر مقیاسی را برای شما فرام می کنه.

برای شروع آموزش جنگو میتونین از این اینجا کمک بگیرید.

فلاسک

فلاسک هم از دیگر چهارچوب های بسیار محبوب پایتون برای توسعه وب هست که در مقام مقایسه با جنگو بسیاری از ابزارهایی که داخل جنگو به صورت پیشفرض برای شما تعبیه شده را نداره ولی به شما امکان استفاده از خیل عظیمی از پکیج های مختلف طراحی شده رو میده و قابلیت انعطاف بسیار بالایی را برای شما به ارمغان میاره و همین امر منجر به استفاده شرکت های بسیار معتبری چون Uber و Netflix از این فریمورک شده است.

با این حال پایتون ابزارهای دیگری هم برای توسعه وب دارد به عنوان مثال:

Pyramid

Bottle 

TurboGears


ولی با تمام این اوصاف توصیه می شود اگر هنوز در ابتدای کار هستید و نیاز به پشتیبانی قوی دارید میتوانید از جنگو استفاده کنید ولی اگر با تجربه تر هستید میتوانید از فلاسک هم بهره ببرید.

برای شروع چه کار کنیم؟

گام نخست : یادگیری HTML و CSS

با یادگیری HTML و CSS شروع کنید. هر توسعه ی دهنده ی وب باید بتواند کد های CSS و HTML را بلد باشد و بتواند از آنها استفاده کند. این دو ، زبان هایی هستند که برای ایجاد کالبد وبسایت از آنها استفاده می کنیم.

برای شروع آموزش HTML و CSS می توانید از اینجا کمک بگیرید.

گام دوم : یادگیری مقدمات جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت رکن جدا نشدنی از یک وبسایت هست و نمیتوانیم یک وبسایت را بدون جاوا اسکریپت تصور کنیم ، بنابراین هر توسعه ی دهنده ی وب باید در حد مقدماتی با جاوا اسکریپت آشنایی داشته باشد.

برای شروع یادگیری جاوا اسکریپت میتوانید از اینجا کمک بگیرید.

گام سوم : یادگیری پایتون تا مرحله شی گرایی

برای شروع کار با پایتون برای توسعه وب کافی پایتون را تا مرحله شی گرایی به خوبی بلد باشید تا بتوانید با مفاهیمی که داخل فریمورک های مختلف تعریف شده اند به خوبی کار کنید.

برای شروع یادگیری پایتون میتوانید از اینجا کمک بگیرید.

گام نهایی : انتخاب فریمورک و شروع به کار

بسته به نیازی که دارید می توانید یکی از فریمورک های متنوعی که که در پایتون وجود داره و بالاتر هم چند مورد از آنها را معرفی کردیم را انتخاب و شروع به کار کنید.

مطالب پیشنهادی
article

فرانت اند چیه؟ بک اند چیه؟ فرقشون چیه؟

توی برنامه نویسی وب احتمالا در مورد بک اند (backend) و فرانت اند (frontend) زیاد شنیدین ، این دو مبحث با وجود اینکه دو مقوله ی کاملا جدا هستند ولی باید در کنار هم به عنوان یک واحد با هم …

محمد کاظمی 660 بیشتر بخوانید
article

معرفی اپلیکیشن های موبایلی برای یادگیری برنامه نویسی

توی این مقاله می خوام چندتا از اپلیکیشن های محبوب رو برای کسانی که میخوان برنامه نویسی رو از صفر شروع کنن معرفی کنم.

محمد کاظمی 814 بیشتر بخوانید
article

مشهور ترین وبسایت هایی که با جنگو ایجاد شده اند

در این مقاله میخوایم شما رو با مشهور ترین وبسایت هایی که با فریمورک جنگو ایجاد شدن آشنا بکنیم.

محمد کاظمی 1,563 بیشتر بخوانید