article

کاربردهای جاوا اسکریپت

فاطمه روانبخش 2 سال پیش 1,265 دسته بندی : برنامه نویسی

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی پرکاربرد در سراسر جهان است. این برنامه در کل دنیا بزرگترین منبع ذخیره باز داده‌ها  را دارد. انواع نرم افزارهای کد نویسی از جمله کد سرور Node.js))، برنامه های بهره وری، بازی های سه بعدی، روبات ها و دستگاه های اینترنت اشیا از جاوا اسکریپت استفاده می­کنند. هدف جاوا از جاوا اسکریپت یک مرتبه کد نویسی و به کارگیری آن در هر جایی است.

کاربردهای رایج جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت عمدتا در موارد زیر استفاده می شود:

1.وب سایت ها

جاوا اسکریپت به شما امکان می دهد رفتاری را به صفحه وب اضافه کنید که در آن صفحه بدون بارگیری صفحه جدیدی برای درخواست پردازش به اقدامات پاسخ می دهد. این وب سایت را قادر می سازد تا با بازدیدکنندگان تعامل داشته باشد و اقدامات پیچیده ای را انجام دهد.

2.برنامه های کاربردی وب

همانطور که مرورگرها و رایانه های شخصی به پیشرفت خود ادامه دادند، جاوا اسکریپت توانایی ایجاد برنامه های کاربردی وب قوی را به دست آورد. برنامه هایی مانند نقشه های گوگل را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید نقشه‌ای را در Google Maps کاوش کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلیک کنید و با ماوس بکشید. در ابتدا شاید نقشه فاقد جزئیات دیده شود، ولی کم کم تکمیل می‌شود. در واقع جاوا اسکریپت در پشت این قابلیت مشغول به فعالیت است.

3.ارائه

یکی از کاربردهای بسیار محبوب جاوا اسکریپت ایجاد ارائه به عنوان وب سایت است. اگر با HTML و CSS آشنایی داشته باشید با بکار گیری چارچوب Reveal.js، این کار واقعاً آسان می شود.

4. برنامه های کاربردی سرور

جاوا اسکریپت چند سال قبل با ابداع Node.js از مرورگر به سمت سرور راه پیدا کرد. بعد از آن شرکت‌های بزرگی مثل والمارت از Node به عنوان بخش اصلی زیر ساخت خودشان استفاده کردند.

5. وب سرورها

با کمک Node یا چهارچوب استاندارد اپلیکیشن سرور یعنی Express.js می‌توانید سرورهای قدرتمندتری بسازید. بسیاری از Nodeهای موجود با کمک  MEANساخته شده‌اند که Express مؤلفه اصلی آن است.

6. بازی ها

در حالی که مرورگر در گذشته پلتفرم بازی های سنتی نبوده است، اخیراً برای بازی ها قوی شده است. علاوه بر این، با اضافه شدن CanvasHTML5 ، سطح پیچیدگی که در بازی های مبتنی بر مرورگر امکان پذیر است به طور تصاعدی افزایش یافته است. حتی بازی های مرورگر وجود دارند که به ما برنامه نویسی را آموزش می دهند.

7. هنر

یکی از ویژگی های جدید HTML5 عنصر  Canvasاست که به مرورگر اجازه می دهد فضاهای سه بعدی را ارائه دهد. با این قابلیت می‌توان از مرورگر به عنوان منبع جدید اجرای پروژه‌های هنری دیجیتال استفاده کرد.

8. برنامه های ساعت هوشمند

Pebbleسازنده محبوب ساعت های هوشمند، Pebble.js را ایجاد کرده است، یک چارچوب کوچک جاوا اسکریپت که به توسعه دهنده اجازه می دهد تا یک برنامه کاربردی برای ساعت های Pebble در جاوا اسکریپت ایجاد کند.

9. برنامه های موبایل

یکی از کاربردهای جاوا اسکریپت ساخت اپلیکیشن  برای حوزه‌هایی غیر از وب است. یعنی اپلیکیشن‌هایی می‌سازید که روی اینترنت قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال - دستگاه های تلفن همراه در حال حاضر محبوب ترین راه برای دسترسی به اینترنت هستند. این بدان معنی است که همه وب سایت ها باید واکنش گرا باشند. نکته مهم این است که اپلیکیشن موبایل در دو برنامه اصلی اپل و اندروید عرضه می شود. و آن برنامه ها به زبان های کاملا متفاوت نوشته شده اند.

10. ربات های پرنده

برخی از کوادکوپترهای تجاری که سیستم عامل ساده‌ای دارند؛ قابلیت نصب Node.js را پیدا کرده اند. یعنی می‌توانید یک ربات پروازی را با کمک جاوا اسکریپت طراحی کنید. جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های برنامه نویسی بسیار در دسترس روی کره زمین با قابلیت‌های زیاد است. بنابراین کاربردهای جاوا اسکریپت هم بسیار متنوع هستند.

 

اهمیت جاوا اسکریپت در طراحی وب سایت

طراحی وب و کاربردهای عملی مختلفی از جاوا اسکریپت وجود دارد:

1. بهبود در رابط وب

در این روزها، کاری که ما با جاوا اسکریپت انجام می دهیم این است که رابط وب قدیمی، خسته و واقعی را تقویت می کنیم- کلیک کردن روی پیوندها، وارد کردن اطلاعات و ارسال و غیره - برای پاسخگویی بیشتر به کاربر نهایی.

به عنوان مثال - یک فرم ثبت نام می تواند بررسی کند که آیا نام شما در هنگام ورود به آن موجود است یا خیر و از تحمل بارگذاری مجدد خسته کننده صفحه جلوگیری می کند.

2. پیشنهاد کلمه در کادر جستجو

یک کادر جستجو می‌تواند نتایج پیشنهادی را هنگام تایپ، بر اساس آنچه تاکنون وارد کرده‌اید، به شما بدهد.

3. به روز رسانی فوری اطلاعات

اطلاعاتی که دائماً تغییر می کنند می توانند به صورت دوره ای بدون نیاز به تعامل با کاربر بارگذاری شوند.

به عنوان مثال نتایج مسابقات ورزشی یا شاخص های بازار سهام.

4. بارگیری اطلاعات فقط در صورت انتخاب کاربر

اطلاعاتی که داشتن آنها خوب است و خطر اضافی بودن برای برخی از کاربران را در پی دارد، می‌توانند در زمان و در صورت تمایل کاربر بارگذاری شوند. برای مثال منوی پیمایش در سایت حاوی ۶ لینک است، ولی نمایش لینک‌ها تنها در صورت تقاضای کاربر، فعال خواهد شد.

5. رفع مشکلات چیدمان

یکی دیگر از کاربردهای جاوا اسکریپت تعیین موقعیت و مکان عناصر روی یک صفحه و ابعاد پنجره مرورگر است. با به کارگیری این اطلاعات از همپوشانی عناصر و سایر مشکلات مشابه پیشگیری خواهید کرد.

6. بهبود رابط HTML

جاوا اسکریپت می‌تواند رابط‌هایی را که HTML به ما می‌دهد بهبود بخشد. با اینکه داشتن کادر ورودی متن خوب است ولی با داشتن Combo box می توانید از میان فهرست مقادیر ارائه شده، مقدار مورد نظرتان را انتخاب کرده یا آن را وارد کنید. 

7. متحرک سازی عناصر درون صفحه

جاوا اسکریپت به متحرک سازی عناصر در یک صفحه برای نمایش و پنهان کردن اطلاعات یا برجسته کردن بخش های خاصی از صفحه کمک می کند و آن را کاربردی تر و تجربه کاربری غنی تر می کند.

 به طور خلاصه در این مقاله شاهد کاربردهای مختلف جاوا اسکریپت در بخش های مختلف از جمله طراحی وب بودیم. جاوا اسکریپت کاربردهای زیادی دارد که به بهبود عملکرد صفحات وب و تجربه کاربر کمک می کند.

منبع: https://data-flair.training/blogs/javascript-uses/

 

مطالب پیشنهادی
article

معرفی چند وب سایت عالی برای توسعه دهندگان

توی این مقاله می خوایم چند سایت مفید برای توسعه دهندگان معرفی کنیم.

فاطمه روانبخش 2,792 بیشتر بخوانید
article

برنامه نویسی برای تازه کاران: بهترین راه برای یادگیری نحوه کدنویسی در سال 2022

توی این مقاله می خوایم از نحوه ی یادگیری برنامه نویسی برای تازه کارا بگیم.

فاطمه روانبخش 2,595 بیشتر بخوانید
article

کتاب های آموزش پایتون

در این مقاله می خوایم کتاب های آموزشی پایتون را معرفی و بررسی کنیم.

فاطمه روانبخش 4,257 بیشتر بخوانید