article

کاربردهای پایتون در دنیای واقعی

محمد کاظمی 3 سال پیش 827 دسته بندی : برنامه نویسی

مقدمه:

این یک واقعیت غیر قابل انکار است که پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا پایتون اینقدر محبوب است؟ راز موفقیت و شهرت جهانی پایتون چیست؟

ما پاسخ شما را در یک خط خواهیم داد - پایتون یکی از برترین زبان های برنامه نویسی در همه زبان ها است!

 

یادگیری پایتون رایگان و ساده است. ویژگی های اصلی آن این است که سطح بالایی دارد ، به صورت پویا تایپ و تفسیر می شود و این قابلیت اشکال زدایی از خطاهای پیش آمده درون کد را آسان می کند و توسعه سریع نمونه های اولیه برنامه را امکان پذیر می کند و خود را به عنوان زبانی برای برنامه نویسی نشان می دهد. پایتون در سال 1989 توسط Guido Van Rossum توسعه یافت و بر اصل DRY (خود را تکرار نکن) و همچنین قابلیت خوانایی بالا تأکید دارد.

برنامه های پایتون
پایتون از سیستم عامل های چند پلتفرمی پشتیبانی می کند که باعث می شود ساخت اپلیکیشن با آن راحت تر شود. برخی از برنامه های شناخته شده جهانی مانند YouTube ، BitTorrent ، DropBox و غیره برای دستیابی به عملکرد بهتر از پایتون استفاده می کنند.

خب بریم سراغ این بحث که اساسا پایتون کجاها کابررد داره؟!

1. توسعه وب :

از پایتون می توان برای ساخت برنامه های وب با سرعت سریع استفاده کرد. چرا؟ دلیل آن چارچوبی است که پایتون برای ایجاد این برنامه ها استفاده می کند. منطق back-back وجود دارد که در ساخت این چارچوب ها و تعدادی کتابخانه وجود دارد که می تواند به ادغام پروتکل هایی مانند HTTPS ، FTP ، SSL و غیره کمک کند و حتی به پردازش JSON ، XML ، E-Mail و موارد دیگر کمک کند.

برخی از معروف ترین چارچوب (فریمورک) های پایتون برای توسعه وب عبارتند از: جنگو ، فلاسک ، Pyramid و... ولی چرا باید از چارچوب استفاده کرد؟ امنیت ، مقیاس پذیری و راحتی که آنها فراهم می کنند ، در روند توسعه و بهبود آن بسیار موثر هستند.

2. توسعه بازی های ویدیویی :

از پایتون در توسعه بازی های ویدیویی نیز استفاده می شود. کتابخانه هایی مانند PySoy وجود دارد که یک موتور بازی سه بعدی است و از Python 3 پشتیبانی می کند ، همینطور PyGame که قابلیت ها و کتابخانه ای را برای توسعه بازی های دو بعدی (2D) فراهم می کند. بازی هایی مانند Civilization-IV ، Disney’s Toontown Online ، Vega Strike و غیره با استفاده از Python ساخته شده اند.

3. یادگیری ماشین و هوش مصنوعی :

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی از پر بحث ترین مباحث روز است ، زیرا امیدوار کننده ترین مشاغل آینده می باشد. ما به کمک داده های خام می توانیم مفاهیمی را به کامیوترها بفهمانیم ، الگوریتم هایی ایجاد می کنیم که کامپیوتر مفاهیم را به خودی خود یاد می گیرد. زبان برنامه نویسی که بیشتر از همه برای این موضوع انتخاب می کنند چیست؟ مسلما پایتون است ، ولی چرا؟ پشتیبانی از دامنه ی گسترده ای از کتابخانه های موجود برای کار با داده ها مانند Pandas ، Scikit-Learn ، NumPy و موارد دیگر.

4. علوم داده و تجسم داده ها :

داده ها پول هستند در صورتی که بدانید چگونه اطلاعات مربوطه را استخراج کنید ، به شما کمک می کند ریسک های حساب شده را انجام داده و سود خود را افزایش دهید. شما داده های موجود را مطالعه می کنید ، عملیات خاصی را انجام می دهید و اطلاعات مورد نیاز را استخراج می کنید. کتابخانه هایی مانند Pandas ، NumPy در استخراج اطلاعات به شما کمک می کنند.

حتی می توانید کتابخانه های داده مانند Matplotlib ، Seaborn را که در ترسیم نمودارها و موارد دیگر مفید هستند برای تجسم و نمایش داده ها استفاده کنید. این همان چیزی است که پایتون به شما پیشنهاد می دهد تا یک Data Scientist شوید.

5. نرم افزارهای دسکتاپ :

ما برای برنامه نویسی برنامه های دسکتاپ می توانیم از پایتون استفاده کنیم. کتابخانه Tkinter این امکان را فراهم می کند که بتوانیم برای از پایتون برای توسعه رابط کاربری دسکتاپ استفاده کنیم. برخی ابزارهای مفید دیگر مانند wxWidgets ، Kivy ، PYQT وجود دارد که می توانند برای ایجاد برنامه های کاربردی در چندین سیستم عامل مورد استفاده قرار گیرند.

شما می توانید با ایجاد برنامه های ساده مانند ماشین حساب ، برنامه های انجام کار(todo list) و... شروع کنید و برنامه های بسیار پیچیده تری ایجاد کنید.

6. وب اسکرپینگ :

وقتی بخواهیدد مقدار زیادی داده را از وب سایت های دیگر بگیرد ، پایتون یک ناجی است و می تواند در فرآیندهای مختلف واقعی مانند مقایسه قیمت ، لیست شغل ، تحقیق و توسعه و موارد دیگر مفید باشد. در واقع پایتون این امکان را به شما می دهد تا با کمک چهارچوب هایی چون scrapy به راحتی بتوانید اطلاعات سایر وبسایت های از آنها دریافت و روی بستر مورد نظر خود نگهداری کنید.

7. برنامه های تجاری :

برنامه های تجاری متفاوت از برنامه های معمول ما هستند که دامنه هایی مانند تجارت الکترونیکی ، ERP و موارد دیگر را پوشش می دهند. آنها به برنامه هایی نیاز دارند که مقیاس پذیر ، قابل توسعه و به راحتی قابل خواندن باشند و پایتون همه این ویژگی ها را در اختیار ما قرار می دهد. بسترهای نرم افزاری مانند Tryton برای توسعه چنین برنامه های تجاری در دسترس است.

8. برنامه های صوتی و تصویری :

ما از پایتون برای توسعه برنامه هایی استفاده می کنیم که می توانند چند کاربره داشته باشند و همچنین رسانه را تولید می کنند. برنامه های صوتی و تصویری مانند TimPlayer ، Cplay با استفاده از کتابخانه های Python توسعه یافته اند. آنها در مقایسه با سایر دستگاههای پخش رسانه ، ثبات و عملکرد بهتری دارند.

 

9. برنامه های جاسازی شده (Embedded Applications) :

پایتون مبتنی بر C است به این معنی که می توان از آن برای ایجاد نرم افزار Embedded C برای برنامه های جاسازی شده استفاده کرد. این به ما کمک می کند تا برنامه های سطح بالاتر را در دستگاه های کوچکتر که می توانند پایتون را محاسبه کنند ، انجام دهیم.

معروف ترین برنامه جاسازی شده می تواند Raspberry Pi باشد که از Python برای محاسبات خود استفاده می کند. همچنین می توانیم از آن به عنوان رایانه یا مانند یک برد ساده تعبیه شده برای انجام محاسبات سطح بالا استفاده کنیم.

در نهایت :

ما از پایتون در کاربردهای مختلفی استفاده می کنیم. مهم نیست که در چه رشته ای مشغول شوید ، پایتون بسیار کارآمد است. بنابراین امیدوارم که شما برنامه های Python و آنچه پایتون را از سایر زبان های برنامه نویسی متمایز می کند ، درک کرده باشید.

مطالب پیشنهادی
article

php در برابر python : تفاوتشون چیه؟

توی این مقاله میخوایم بپردازیم به تفاوت های بین دو زبان برنامه نویسی محبوب یعنی PHP و Python

محمد کاظمی 546 بیشتر بخوانید
article

نقشه راه کامل برای تسلط بر ماشین لرنینگ از صفر تا حرفه ای!

توی این مطلب می خوام به طور کامل در مورد مسیر و روند یادگیری ML یا ماشین لرنینگ از صفر تا حرفه ای صحبت کنم و مسیر راه رو بهتون نشون بدم!

محمد کاظمی 4,280 بیشتر بخوانید
article

پیش نیازهای یادگیری ماشین

چه چیزهایی برای یادگیری ماشین نیاز دارید؟

محمد کاظمی 1,163 بیشتر بخوانید