article

کتاب های آموزش پایتون

فاطمه روانبخش 2 سال،1 ماه پیش 4,142 دسته بندی : برنامه نویسی

پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیری همه منظوره است که برای توسعه وب، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده های پیچیده استفاده می شود. پایتون یک زبان عالی برای مبتدیان است زیرا یادگیری و درک آن آسان است. با افزایش محبوبیت این زبان، فرصت ها در برنامه نویسی پایتون در حال افزایش است. اگر مایل به یادگیری برنامه نویسی پایتون هستید، کتاب ها می توانند منبع خوبی برای یادگیری باشند. در اینجا 10 کتاب برتر پایتون برای مبتدیان و برنامه نویسان پیشرفته توصیه شده توسط انجمن پایتون آمده است. این کتاب ها به برنامه نویسان در تمام سطوح مهارت، از آماتور گرفته تا حرفه ­ای کمک می کند. 

کتاب های پایتون مناسب مبتدیان:

Python Crash Course

" Python Crash Course" توسط اریک متیوز یک مقدمه سریع و جامع برای زبان پایتون برای مبتدیانی است که مایل به یادگیری برنامه نویسی پایتون و نوشتن برنامه های مفید هستند. هدف این کتاب این است که شما را به سرعت به سطح قابل قبول برساند و برنامه های واقعی را در کمترین زمان بنویسید. این کتاب همچنین برای برنامه نویسانی است که درک مبهمی از زبان دارند و مایلند قبل از امتحان برنامه نویسی پایتون، دانش خود را تقویت کنند. در این کتاب، کتابخانه­ ها و ابزارهایی مانند Pygame، Matplotlib، Plotly و Django را یاد می گیرید. این یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری پایتون است که توسط برنامه نویسان پایتون پیشنهاد شده است.

این کتاب 544 صفحه ­ای به طور عمده به دو بخش تقسیم می­شود. بخش اول کتاب مبانی برنامه­ نویسی پایتون را مورد بحث قرار می­دهد و مفاهیمی مانند دیکشنری­ ها، لیست­ ها، حلقه­ ها و کلاس­ ها را روشن می­ کند. شما کار کردن با یک برنامه پایتون را درک می­ کنید و یاد می­ گیرید که کدهای تمیز و خوانا بنویسید و برنامه­ های تعاملی ایجاد کنید. نیمه دوم کتاب رویکردی کاربردی دارد و دانش شما را با ارائه سه پروژه مختلف آزمایش می کند.

Automate the Boring Stuff with Python, 2nd Edition: Practical Programming for Total Beginners

این یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بین‌المللی پایتون است که پایتون 3 را به همه، از جمله مبتدیان متمایل به فنی و رشته‌های هنری و افراد حرفه‌ای به طور یکسان آموزش می‌دهد. این کتاب ها دستورالعمل های گام به گام را به شما ارائه می دهند و شما را در هر برنامه راهنمایی می کنند و به شما یاد می دهند که برنامه ها را سریع و کارآمد در پایتون بنویسید. نویسنده، همچنین خوانندگان خود را با پروژه­ های تمرینی به روز در پایان هر فصل به چالش می کشد.

شما اصول پایتون را یاد خواهید گرفت و ماژول‌های کتابخانه را برای انجام کارهایی مانند جمع کردن داده‌های وب‌سایت‌ها، خواندن اسناد PDF و word، و خودکار کردن کارهای کلیک و تایپ بررسی خواهید کرد. ویرایش دوم کتاب شامل یک فصل کاملاً جدید اضافی در مورد اعتبارسنجی ورودی و آموزش های خودکارسازی Gmail و Google Sheets، به علاوه نکاتی در مورد به روز رسانی خودکار فایل های CSV است.

 

Learning Python, 5th Edition

نویسنده کتاب، مارک لوتز، بر اساس دوره آموزشی خود، مقدمه ای جامع و عمیق به زبان اصلی پایتون ارائه می دهد. آخرین نسخه کتاب شما را به نوشتن کدهای کارآمد و با کیفیت تشویق می کند. این نیز بهترین کتاب برای یادگیری پایتون است. این کتاب برای همه کسانی است که می خواهند در پایتون یاد بگیرند و به برتری برسند. از مبتدی تا توسعه دهندگان حرفه ای، همه می توانند این کتاب را بخوانند و تمرین کنند. شما انواع اصلی اشیاء داخلی پایتون مانند اعداد، لیست ها و فرهنگ لغت را بررسی خواهید کرد. همچنین افزونگی کد، سازماندهی عبارات را نیز یاد خواهید گرفت. این کتاب همچنین شما را با مفاهیم OOPs در پایتون با فرو رفتن در کلاس ها آشنا می کند.

 

Head-First Python (2nd edition)

«Head-First Python» نوشته Paul Barry بهترین کتاب برای یادگیری پایتون است، اگر می‌خواهید اصول برنامه‌نویسی پایتون را بدون نیاز به آموزش‌ها و کتاب‌های غیرمولد یاد بگیرید، راه حلی سریع و آسان برای شماست. این کتاب به شما کمک می کند تا درک سریعی از اصول برنامه نویسی پایتون و کار با توابع داخلی و ساختارهای داده داشته باشید. سپس این کتاب به شما کمک می کند تا برنامه وب خود را بسازید. ابتدا پایتون از یک قالب بصری به جای رویکرد مبتنی بر متن استفاده می کند و به شما کمک می کند بهتر ببینید و یاد بگیرید. نویسنده پل بری، مدرس مؤسسه فناوری، کارلو، ایرلند است. او قبل از ورود به دنیای آکادمیک، بیش از یک دهه در صنعت فناوری اطلاعات کار کرد. او نویسنده کتاب های معروف برنامه نویسی مانند برنامه نویسی شبکه با پرل، برنامه نویسی Head First و Head First Python است.

Elements of Programming Interviews in Python 

این کتاب شما را با مجموعه ای از 250 مسئله به چالش می کشد تا مهارت های پایتون خود را آزمایش کنید. چالش های مطرح شده نمونه ای از سوالات مصاحبه ای است که در شرکت های نرم افزاری پیشرو پرسیده می شود. چالش ها با 200 شکل، 300 برنامه آزمایش شده، و 150 نوع دیگر به همراه راه حل های دقیق نشان داده شده است. این کتاب همچنین خلاصه‌ای از جنبه‌های غیرفنی مصاحبه نکاتی را در مورد مذاکره با بهترین پیشنهاد و راهنمایی بهترین راه برای استفاده از EPI ذکر می‌کند. خلاصه ای از ساختارهای داده، الگوریتم هایی نیز برای تقویت دانش شما ارائه شده است. این کتاب در یک سری از فصل ها در مورد ساختار داده های پایه و پیشرفته طراحی شده است. هر فصل با یک مقدمه کوتاه، مطالعه موردی، نکات برتر و مروری بر روش‌های کتابخانه‌ای ضروری شروع می‌شود و در نهایت با مشکلات گسترده و قابل تامل دنبال می‌شود.

 

کتاب های رایگان برای یادگیری پایتون:

Learning with Python: How to Think Like a Computer Scientist

Learning with Python"" توسط آلن داونی، جف الکنر و کریس مایرز مقدمه ای بر برنامه نویسی پایتون و استفاده از این زبان برای ایجاد برنامه های عالی در دنیای واقعی است. این کتاب به 20 بخش تقسیم می‌شود و همچنین شامل فهرستی از مشارکت‌کنندگان و راهی برای پیشرفت است. بخش های اولیه اصول برنامه نویسی و آنچه که یک برنامه را تشکیل می دهد مورد بحث قرار می گیرد. سپس به مفاهیم پایه پایتون مانند متغیرها، توابع، شرطی ها، توابع ثمربخش و تکرار می رود. در پایان، این کتاب مفاهیم اصلی مانند اشیا، ارث، لیست ها، پشته ها، صف ها، درختان و اشکال زدایی را مورد بحث قرار می دهد.

این کتاب به صورت رایگان در قالب‌های مختلف از جمله PDF، Postscript، Gzipped Rar و HTML در دسترس است. کاربران می‌توانند این فایل‌ها را دانلود و چاپ کنند، زیرا کتاب دارای مجوز تحت مجوز GNU Free Documentation License است. کتاب ترجمه شده به زبان های دیگر مانند اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و چکی برای دانلود در دسترس است.

 

A Byte of Python

این کتاب بهترین کتاب رایگان در زمینه برنامه نویسی پایتون است تا مخاطبان مبتدی را به درک زبان پایتون راهنمایی کند. این کتاب عمدتا نسخه Python 3 را مورد بحث قرار می‌دهد، اما می‌تواند به شما در سازگاری با نسخه‌های قدیمی‌تر زبان کمک کند. این کتاب به بیش از 26 زبان از جمله ترکی، سوئدی، فرانسوی، چینی، آلمانی، اسپانیایی، روسی، اوکراینی، پرتغالی و کره ای موجود است. ترجمه‌ها توسط اعضای فعال جامعه ارائه شده‌اند که به شدت تلاش می‌کنند تا ویرایش‌ها را با به‌روزرسانی کتاب ادامه دهند. کتاب با مقدمه ای در مورد موضوع کتاب آغاز می شود. همچنین خواسته های خوانندگان در مورد فداکاری را در نظر می گیرد. سپس پایتون و چگونگی ظهور آن را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین زبان ها در دنیای برنامه نویسی توصیف می کند. سپس به سراغ مفاهیم پایتون می‌رود و آنها را به همراه مثال‌هایی در هر مرحله به تفصیل شرح می‌دهد.

 

بهترین کتاب های برنامه نویسی پایتون مناسب افراد حرفه ای:

Introduction to Machine Learning with Python: A Guide for Data Scientists

بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های تجاری از یادگیری ماشینی به عنوان یک عنصر جدایی‌ناپذیر استفاده کرده‌اند، و تعداد برنامه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند در طول سال‌ها افزایش یافته است. این کتاب توسط سارا گویدو و آندریاس سی مولر به شما می آموزد که چگونه از زبان برنامه نویسی پایتون برای ساخت راه حل های یادگیری ماشین خود استفاده کنید. همانطور که میزان استفاده از داده با دومی افزایش می‌یابد، محدودیت برنامه‌های یادگیری ماشین تنها تصور ماست. در سراسر این کتاب، شما در مورد مراحل مورد نیاز برای ایجاد یک برنامه یادگیری ماشینی غنی با استفاده از Python و کتابخانه sci-kit-learn آشنا می شوید. این کتاب قبل از اینکه به مزایا و معایب الگوریتم های یادگیری ماشینی محبوب بپردازید، شما را با مفاهیم اساسی و کاربردهای یادگیری ماشین آشنا می کند. شما همچنین در مورد روش های پیشرفته ارزیابی مدل و مفهوم خطوط لوله، که برای کپسوله کردن گردش کار و مدل های زنجیره ای است، یاد می گیرید. در پایان، این کتاب پیشنهاداتی را برای کمک به شما در بهبود مهارت های علم داده ارائه می دهد.

Fluent Python: Clear, Concise, and Effective Programming

"Fluent Python" توسط Luciano Ramalho راهنمای عملی شماست. نویسنده شما را از طریق ویژگی‌ها و کتابخانه‌های زبان راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند کد را کوتاه‌تر، سریع‌تر و خوانا کنید.

این کتاب مفاهیم مختلفی از جمله مدل داده پایتون، ساختارهای داده، توابع به عنوان اشیا، اصطلاحات شی گرا، جریان کنترل و فرابرنامه‌نویسی را پوشش می‌دهد. با استفاده از این کتاب، برنامه نویسان پیشرفته پایتون با پایتون 3 و چگونگی مهارت در این نسخه از زبان آشنا می شوند. نویسنده لوچیانو رامالهو، یک توسعه دهنده وب است که با برخی از مهم ترین پورتال های خبری برزیل با استفاده از پایتون کار کرده است و شرکت آموزش پایتون خود را دارد.

Python Cookbook: Recipes for Mastering Python 

 این کتاب نوشته دیوید بیزلی و برایان کی جونز به شما کمک می‌کند مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را در پایتون 3 تسلط یابند یا به شما کمک می‌کند کدهای قدیمی‌تر پایتون 2 را به‌روزرسانی کنید. این کتاب پر از دستور العمل های آزمایش شده و آزمایش شده با پایتون 3.3 است که مناسب برنامه نویسان باتجربه پایتون است که می خواهند به جای برنامه نویسی استاندارد، رویکردی به ابزارها و اصطلاحات مدرن داشته باشند. این کتاب دارای دستور العمل های کاملی برای موضوعات مختلف است که شامل زبان پایتون و کاربردهای آن، همراه با وظایف مشترک در تعداد زیادی از دامنه های کاربردی است. برخی از موضوعات پوشش داده شده در این کتاب فقط به رشته‌ها، ساختارهای داده، تکرارکننده‌ها، توابع، کلاس‌ها، ماژول‌ها، بسته‌ها، همزمانی، آزمایش، اشکال‌زدایی و استثناها محدود نمی‌شوند. در سرتاسر کتاب، دستور العمل هایی که در بالا ذکر شد، پیش فرض این است که شما دانش لازم برای درک موضوعات کتاب را داشته باشید. هر دستور حاوی یک کد نمونه است که خواننده می تواند در پروژه های خود استفاده کند. این کد بحثی را در مورد عملکرد کد و چرایی کارکرد راه حل دنبال می کند.

 

 Programming Python: Powerful Object-Oriented Programming

این کتاب مناسب کسانی است که اصول برنامه نویسی پایتون را درک کرده اند و آماده یادگیری نحوه استفاده از مهارت های خود برای انجام کار واقعی هستند. این کتاب شامل آموزش های عمیق در حوزه های کاربردی مختلف پایتون مانند رابط کاربری گرافیکی، وب و مدیریت سیستم می باشد. این کتاب همچنین نحوه استفاده پایگاه‌های داده از زبان، پردازش متن، لایه‌های اسکریپت ‌نویسی جلویی، شبکه‌سازی و موارد دیگر را مورد بحث قرار می‌دهد.

این کتاب ابزارهای رایج، نحو زبان و تکنیک های برنامه نویسی را از طریق یک رویکرد مختصر و در عین حال دقیق توضیح می دهد. این کتاب دارای نمونه های زیادی است که کاربرد صحیح و اصطلاحات رایج را نشان می دهد. این کتاب همچنین به عنوان یک ابزار توسعه نرم‌افزار، به همراه مثال‌های متعددی که به‌ویژه برای این منظور نشان داده شده‌اند، به این زبان می‌پردازد.

Learn Python the Hard Way (3rd Edition)

"Learn Python 3 the Hard Way" توسط Zed A. Shaw مجموعه ای از 52 تمرین فوق العاده است. این کتاب برای مبتدیانی که قبلاً کدنویسی نکرده‌اند، توسعه‌دهندگان جوان، و دیگر متخصصان حرفه‌ای یا با تجربه که نیاز به مهارت‌هایشان دارند، عالی است. کتاب شما را ملزم به یادگیری کدنویسی عملی با تمرین تمرین ها و رفع مشکلات می کند تا مشکلات را بهتر درک کنید. نویسنده حتی به شما نشان می دهد که چگونه کد خود را شکسته، اصلاح و اشکال زدایی کنید تا طعم کدنویسی را به شما بدهد.

این کتاب بیشتر موضوعات مختلفی مانند ریاضیات پایه، متغیرها، رشته‌ها، فایل‌ها، حلقه‌ها، طراحی برنامه، و ساختارهای داده و بسیاری دیگر را مورد بحث قرار می‌دهد. یادگیری پایتون با انجام تمرین‌ها به درک عملکرد نرم‌افزار، ساختار یک برنامه خوب نوشته شده، و نحوه اجتناب و یافتن اشتباهات رایج در کد با استفاده از ترفندهایی که برنامه‌نویسان حرفه‌ای در آستین دارند، کمک می‌کند.

 

بهترین کتاب های برنامه نویسی پایتون مناسب کودکان:

Python for Kids

سن: 10+

با وجود عنوان، کتاب سرگرم کننده برای تمام سنین. مقدمه ای واضح و آسان برای برنامه نویسی پایتون فراهم می کند. درک محتوا آسان است، مثال ها به وضوح نشان داده شده و سرراست هستند. این کتاب راهنمای دقیقی برای نصب پایتون در سیستم و سپس استفاده از Python Shell به عنوان یک ماشین حساب ساده ارائه می دهد. این کتاب راهنمای محکمی برای دستیابی به یک پایه خوب در اصول اولیه است.

Coding Projects in Python

سن: 12-9

کتاب‌ها همه بچه‌ها را مجذوب ساختن نرم‌افزار می‌کنند، خواه زبان بلوکی مانند Scratch را یاد بگیرند یا اصلا برنامه‌نویسی نکرده باشند. بخش مرجع در انتهای کتاب برای یادگیری و مطالعه کودکان حتی برای پروژه های آینده خود بسیار مفید است.

موارد زیر را آموزش می دهد:

دانلود و نصب پایتون

نوشتن و ذخیره برنامه ها

Python in Easy Steps

سن: مقطع راهنمایی و بالاتر

نویسنده با ارائه مفاهیم کدنویسی در قطعات کوچک و قابل درک کار فوق العاده ای انجام داده است. این دقیقاً برای کودکان نیست، اما دانش‌آموزان دبیرستانی با تجربه‌ای در زبانی مانند اسکرچ از یادگیری آن لذت می‌برند و آن را به خوبی درک می‌کنند.

 

نتیجه:

این مقاله ما را در مورد بهترین کتاب‌ها برای پایتون خلاصه می‌کند. سخت است که بگوییم کدام یک بهترین کتاب پایتون است زیرا کاملاً به انتخاب شما بستگی دارد. شاید اگر مبتدی هستید در ابتدا کتاب های رایگان را امتحان کنید تا ببینید آیا این زبان شما را به یادگیری علاقه مند می کند یا خیر. اگر شما یک زبان آموز پیشرفته پایتون هستید، ممکن است بخواهید کتاب Crash Course in Python را امتحان کنید تا مهارت های خود را تقویت کنید. اگر راهنمایی دقیق می‌خواهید، می‌توانید به یادگیری آنلاین از برخی بهترین آموزش‌های پایتون نیز فکر کنید.

منبع: https://hackr.io/blog/best-python-books-for-beginners-and-advanced-programmers

مطالب پیشنهادی
article

میزان حقوق برنامه نویس های پایتون

توی این مقاله می خوایم میزان حقوق برنامه نویسان پایتون در دنیا رو بررسی کنیم.

فاطمه روانبخش 1,270 بیشتر بخوانید
article

بهترین سایت ها برای تمرین برنامه نویسی

توی این مقاله می خوام چندتا از بهترین سایت ها برای تمرین برنامه نویسی رو معرفی کنم.

فاطمه روانبخش 1,408 بیشتر بخوانید
article

معرفی چند وب سایت عالی برای توسعه دهندگان

توی این مقاله می خوایم چند سایت مفید برای توسعه دهندگان معرفی کنیم.

فاطمه روانبخش 2,771 بیشتر بخوانید