article

برنامه نویسی را از چه سنی شروع کنیم

محمد کاظمی 2 سال،7 ماه پیش 977 دسته بندی : برنامه نویسی

چه زمانی برای یادگیری برنامه نویسی دیر است

داگلاس رشدکوف ، نظریه پرداز و فیلسوف مشهور رسانه ای کتابی به نام "برنامه یا برنامه ریزی شو" نوشته است که در آن می گوید برنامه نویسی دستور زبان جدیدی است و شما می توانید برنامه نویسی را به موازات یادگیری حروف الفبای انگلیسی ( ABC ) شروع کنید. برخی از ابزارهای آموزشی برای کودکان 3 تا 5 ساله طراحی شده با اینحال به نظر می رسد شروع یادگیری قبل از سن 10 سالگی عملا کار بیهوده است. با تمام این اوصاف متخصصان معتقد هستند فرقی نمی کند شما 14 ساله ، 25 ساله و یا حتی 40 ساله باشید ، هیچ زمان برای شروع برنامه نویسی دیر نیست.

یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می کشد

یادگیری برنامه نویسی چقدر زمان بره؟

خوب ، جواب به این سوال بسیار سخت است زیرا فاکتورهای بسیار مختلفی برای این موضوع وجود داره ، برای مثال سرعت یادگیری هر شخص با شخص دیگر متفاوت ، زبان برنامه نویسی که با آن شروع می کنید ، نحوه ی یادگیری و خیل عظمی از فاکتورهای دیگر باعث میشه عملا ایجاد یک الگوی زمانی برای همه تقریبا غیر ممکن به نظر برسه.

 

آیا با افزایش سن یادگیری سخت میشه؟!

افزایش سن و یادگیری برنامه نویسیاین اعتقاد وجود داره که با افزایش سن امکان یادگیری سخت تر میشه و هرچه سن بالاتر بره امکان شروع برای یادگیری برنامه نویسی از بین میره ، حال میخوایم این موضوع رو بررسی کنیم و ببینیم آیا این موضوع صحت داره یا خیر!

دانشمندان دریافته اند که با افزایش سن ، سرعت یادگیری کاهش می یابد ، اما توانایی یادگیری این طور نیست. علاوه بر این ، اگر مغز و حافظه را آموزش دهید ، حتی سرعت یادیگیری نیز تغییر پیدا نمی کند. علاوه بر این ، مطالعات قابل توجهی طی چند دهه انجام گرفته است ، که طی آن آنها دانشمندان دریافته اند که اوج توانایی های ذهنی در بازه ی 40 تا 60 سالگی است. و اگر قدرت حافظه کاهش یابد ، منطق بهتر کار می کند و تصمیمات اشتباه کمتر اتفاق می افتد. 

روشن می شود که میزان سرعت یادگیری برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. برخی از کارکنان گوگل که اکنون دارای موقعیت های بالایی در این شرکت هستند ، اولین بار برنامه نویسی را در 19 یا 25 سالگی یاد گرفته اند اگر واقعاً به انجام این کار علاقه دارید ، می توانید در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به آن برسید.

شرط سنی  استخدام در شرکت ها

کلیشه دیگر این است که شرکت ها نمی خواهند افراد با سن 35-40 سال را استخدام کنند. شاید در برخی از شرکت های دولتی چنین باشد ، اما در بخش فناوری اطلاعات اینطور نیست. شرایط/محدودیت های سنی ممکن است در یک تیم خاص باشد. به عنوان مثال ، یک تیم متشکل از دانش آموزان است. هرچه روابط در تیم بهتر باشد ، منسجم تر عمل می کند. اگر تفاوت سنی زیادی وجود داشته باشد ، نه شما و نه افراد چنین تیمی راحت نخواهید بود. بنابراین ، آنها سعی می کنند افراد هم سن خود را انتخاب کنند. ولی! تیم های بسیار جوان زیاد نیستند! ، در حال حاضر میانگین سن برنامه نویس 32-35 سال است. افراد بسیار جوان هم ممکن است در تیم باشند ولی آن ها عموما در اقلیت هستند.

علاوه بر این ، بر اساس تحقیقات علمی مشخص شده که با گذشت سالها ما باهوش تر می شویم. همینطور به این نتیجه رسیده شده که تعداد سلولهای عصبی در مغز در طول سالها افزایش می یابد ، غلظت میلین ، که مسئول سرعت انتقال تکانه ها در مغز است ، نیز افزایش می یابد. بنابراین ، با افزایش سن ، مشکلات را بهتر حل می کنیم ، اشتباهات کمتری مرتکب می شویم و به طور کلی بهتر فکر می کنیم. میزان حداکثری عملکرد مغز بعد از بازه ی 50 تا 60 سال کاهش می یابد.

برای سنین بالای 60 سال ممکن است که فرد کارها را کندتر انجام دهد (زیرا دوپامین کمتری ترشح می شود که منجر به اقدامات تکانشی می شود) ، اما تصمیمات گرفته شده بهتر اندیشیده شده است ، اشتباهات کمتری دارند و تجربه ی شخص به عملکرد خوب مغز او اضافه می شود.

جوانب مثبت برنامه نویسی

خیلی از افراد در حوزه های کاری مختلف در محیط های کاری نامناسبی قرار دارند و چون راه گریزی از این وضعیت ندارند ناچار به تحمل این شرایط سخت و طاقت فرسا هستند ولی شما در این حرفه قدرت انتخاب بالایی دارید ، اگر در یک تیم به شما خوش نمیگذره یا احساس راحتی در یک جمعی نمی کنید خیلی راحت می تونید این جمع رو ترک کنید و تیم جدیدی برای خودتون پیدا کنید که بتونید با اون ها احساس راحتی داشته باشید.

علاوه بر این در بسیاری از مشاغل عملا دور کاری امکان پذیر نیست ، این که شما بتونید به تعطیلات برید و همزمان کارها و وظایف خودتون رو به پایان برسونید یکی از جوانب رویایی این شغل است ، ساعات کاری شناور هم از دیگر مزایای این شغل است ، فقط کافیه وظایف مربوط به خودتون رو به اتمام برسونید ، اینکه از خانه انجام دادید یا در محل کار هیچ اهمیتی ندارد.

یک مورد رویایی دیگر در حرفه ی برنامه نویسی سادگی یادگیری آن است ، تنها چیزی که نیاز دارید یک لپ تاپ است. شما نیاز به ابزار یا کارگاه خاص با امکانات فراوان ندارید ، فقط و فقط یک لپ تاپ مناسب کافی است. منابع یادگیری هم بسیار فراوان هستن و می توانید از منابع رایگان داخل یوتیوب به سادگی استفاده کنید و بدون پرداخت هزینه هر چیزی که مورد نیاز هست رو یاد بگیرید.

نتیجه گیری نهایی

شاید یادگیری برنامه نویسی از سن 10 سالگی بسیار ایده آل به نظر برسه ولی به دلایل مختلف شاید سن 12 تا 15 سالگی برای شروع یادگیری برنامه نویسی می تونه یک گزینه بسیار خب از جهات مختلف باشه. با این حال همونطوری که عنوان شد یادگیری و شروع برنامه نویسی از هر سنیی امکان پذیره و در سنین بالاتر هم قابلیت هایی به دست می آورید که در سنین پایین تر نداشته اید بنابراین همونطوری که بالاتر هم گفته شد شروع برنامه نویسی از هر سنی برای شما امکان پذیر هست.

برچسب ها : # HTML # پایتون # برنامه نویسی
مطالب پیشنهادی
article

معرفی اپلیکیشن های موبایلی برای یادگیری برنامه نویسی

توی این مقاله می خوام چندتا از اپلیکیشن های محبوب رو برای کسانی که میخوان برنامه نویسی رو از صفر شروع کنن معرفی کنم.

محمد کاظمی 811 بیشتر بخوانید
article

فرانت اند چیه؟ بک اند چیه؟ فرقشون چیه؟

توی برنامه نویسی وب احتمالا در مورد بک اند (backend) و فرانت اند (frontend) زیاد شنیدین ، این دو مبحث با وجود اینکه دو مقوله ی کاملا جدا هستند ولی باید در کنار هم به عنوان یک واحد با هم …

محمد کاظمی 654 بیشتر بخوانید
article

چطوری با پایتون وبسایت بسازیم

پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در حوزه ی وب هست و با کمک این زبان می توانیم وبسایت های با مقیاس های مختلفی را به راحتی ایجاد کنیم. در این مقاله میخواهیم با روند ساخت یک …

محمد کاظمی 660 بیشتر بخوانید